Nadnárodné projektové stretnutie v Nórsku

Na pôde nórskeho partnera Soloer vgs. Soensterud sa stretli zástupcovia  krajín, ktoré sú zapojená do projektu v rámci programu Erasmus+.

Projekt Európske partnerstvo v odbornom vzdelávaní koordinuje Spojená škola v Detve a pripravilo ho partnerstvo zložené z 9 organizácií z 8 krajín Európy. Okrem dvoch slovenských organizácií (Spojená škola Detva a 1. slovenský strojársky klaster) sú to partneri z Česka (SOŠ a SOUt Třemošnice), Nemecka, Chorvátska (Strukovna skola Djurdjevac), Španielska (I.E.S. Juan Ciudad Duarte), Nórska (Soloer upper secondary school Soensterud), Maďarska (DBH PROJECT MANAGEMENT Kft.) a Rumunska (Colegiul Auto Traian Vuia).

Cieľom projektu je priblížiť vzdelávanie konceptu duálneho vzdelávania, kde sa žiaci pripravujú priamo pre podniky.

Projekt sa zameriava na tvorbu piatich intelektuálnych výstupov:

– O1: Kvalifikačný rámec a kompetencie

– O2: Model prepájania odborného vzdelávania v škole a v praxi

– O3: Jednotky učenia ECVET s aplikáciou na mobility

– O4: Príručka s cvičeniami, testami a slovníkom odborných pojmov

– O5: Model práce s marginalizovanými skupinami

Nadnárodného projektového stretnutia, ktoré sa konalo v Soloer vgs. Soensterud, Gjesåsen  sa zúčastnili zástupcovia 5 projektových partnerov (Nórsko, Slovensko, Česko, Španielsko a Chorvátsko).

Išlo už o tretie nadnárodné projektové stretnutie, na ktorom sa stretli vybraní projektoví partneri. Okrem pracovných diskusií a workshopov venovaných výstupom projektu sme sa na stretnutí venovali aj skúsenostiam s odborným vzdelávaním v Nórsku. Všetci zúčastnení partneri ocenili predovšetkým flexibilitu odborného vzdelávania a jeho duálnosť. V Nórsku sa žiaci najskôr vzdelávajú dva roky v škole, kde absolvujú tak teoretické ako aj praktické vzdelávanie. Po skončení prípravy v škole absolvujú ďalšie dva roky priamo v podnikoch, kde ukončia odbornú prípravu záverečnou skúškou. Ak sa niekto rozhodne pre univerzitné vzdelávanie, potrebuje ešte ďalší rok prípravy v škole.

Zástupkyňa zriaďovateľa z príslušného regiónu nám komplexne prezentovala  vzdelávací systém v Nórsku. Žiaci majú v rámci sekundárneho vzdelávania možnosť vybrať si z 13 vzdelávacích oblastí, ktoré sa ďalej členia na príslušné odbory a zamerania. Oboznámili sme sa so zastúpením jednotlivých programov a záujmom o štúdium v nich. Vzdelávacie programy úzko súvisia s potrebami daného regiónu. V ďalšej časti sme sa venovali spolupráci partnerov pri odbornom vzdelávaní a príprave. Najdôležitejšími partnermi sú štát, ktorý určuje rámcový vzdelávací program, región, ktorý je zodpovedný za riadenie, monitoring a financovanie školy ako aj sociálni partneri, kde sú zastúpené podniky a organizácie, kde žiaci absolvujú praktickú prípravu. Ako v každej krajine, aj v Nórsku sú veľké snahy o podporu odborného vzdelávania pre potreby regionálneho trhu práce. Dôležitá je motivácia žiakov pri výbere správnej školy, aby sa tak zamedzilo predčasnému ukončeniu vzdelávania.

Popri odbornom programe sme sa mohli oboznámiť aj s prírodnými zaujímavosťami regiónu. Vybrali sme sa po stopách starých lesných Finov vo Finnskogen a na chvíľu sme sa ocitli aj v susednom Švédsku. Navštívili sme tiež lesnícke múzeum v Elverume, tradičnú farmu a vyskúšali barbecue z losa čerstvo uloveného žiakmi školy.

Najbližšie sa všetci partneri stretnú v decembru u chorvátskeho partnera Strukovna skola Djurdjevac.

Obsah tohto článku vyjadruje iba názor autora. Európska komisia nie je zodpovedná za akékoľvek použitie informácií v ňom obsiahnutých. Projekt bol spolufinancovaný programom Európskej komisie Erasmus+.

« z 2 »