Vzdelávacie podujatie pre žiakov základných škôl

V stredu 23. november sme zorganizovali vzdelávacie podujatie pre základné školy v Detve. Podujatie bolo venované Európskej únii, jej histórii, najväčším úspechom a najdôležitejším úlohám do budúcnosti.

Celodenná akcia pozostávala z troch základných oblastí. Na úvod sa žiaci oboznámili s históriou a najväčšími úspechmi EÚ. Následne sa rozdelili do dvoch skupín, kde sa venovali mape Európy a ekologickému správaniu sa.

Európska únia – jej vznik a najväčšie úspechy

Žiaci absolvovali prednášku a workshop so žiakmi 1. ročníka pod vedením maturanta Dominika Gondu. Dominik bol vybraný Národnou agentúrou Erasmus+ a bude reprezentovať Slovensko 6. decembra v EP v Bruseli v rámci vyvrcholenia Európskeho roka mládeže.

Venovali sme sa témam druhej svetovej vojny a vzniku EÚ ako odpovede na jej dôsledky, hlavným symbolom a hodnotám EÚ. Sústredili sme sa tiež na najväčšie úspechy EÚ, chartu základných práv a možnostiam, ktoré EÚ ponúka mladým. Prezentáciu sme ukončili veľkou výzvou EÚ – Európskou zelenou dohodou.

Moja mapa Európy – historický vývoj hraníc Európy

Vytvorili sme interaktívnu prezentáciu o dejinách Európy a formovaní hraníc medzi jednotlivými štátmi. V prezentácii sme predstavili dôležité udalosti a osobnosti dejín, zaujímavé videá a dôsledky týchto udalostí. Poukázali sme na to, že hranice medzi štátmi vznikli na základe medzinárodných zmlúv a žiadna krajina nemá právo ohroziť suverenitu inej krajiny.

Moje ekologické správanie

Žiaci základných škôl pod vedením našich žiakov riešili viaceré úlohy. Najskôr si svoje vedomosti overili v kvíze „Ekologický milionár“. Následne sme prezentovali 5R“ obehovej ekonomiky – refuse, reduce, reuse, recycle, rot. Žiaci dostali kartičky s otázkami týkajúcimi sa ich ekologického správania a mali ich priradiť k jednotlivým kategóriám

Potom sme si vyskúšali hru „Tvoja vôňa mi znie povedome“. Zástupcom tímov boli zaviazané oči šatkou. Potom dostali za úlohu identifikovať vôňu ovocia a zeleniny – slovenského i exotického. Po úspešnom vyriešení mali za úlohu diskutovať o ekologickosti konzumácie ovocia a zeleniny a určiť, ktoré sú vhodné a ktoré zanechávajú veľkú uhlíkovú stopu.

Na závere sa oboznámili s konštrukciou solárnej pece a diskutovali o

využití solárnej energie a ďalších udržateľných zdrojov.

Veríme, že naše podujatie bolo zábavné a poučné zároveň a že žiaci sa zamyslia nad svojim ekologickým správaním a budú si tiež viac vážiť hodnoty, na ktorých stojí EÚ.