V dňoch 14. až 18. júla 2025 som sa zúčastnila medzinárodného kurzu s názvom „How to Handle AI in Schools – Exploring DeepSeek, ChatGPT and the Latest AI Trends“, ktorý sa konal v chorvátskom Dubrovníku. Kurz bol organizovaný Teacher Training Centre v rámci programu Erasmus+ KA1 a zameriaval sa na praktické využitie umelej inteligencie vo vzdelávaní a na najnovšie trendy v oblasti AI nástrojov a ich uplatnenie v školskom prostredí.
Kurz sa začal kultúrno-poznávacou prechádzkou historickým centrom Dubrovníka, zapísaným v zozname svetového dedičstva UNESCO. Následne sme mali možnosť diskutovať o výzvach, ktorým čelia školské systémy v rôznych krajinách Európy. Odborný program viedol Jakov Bajić, expert na digitálne technológie vo vzdelávaní, ktorý nás sprevádzal množstvom praktických aktivít a inšpirácií.
Počas kurzu som sa oboznámila so základmi fungovania umelej inteligencie a s konkrétnymi nástrojmi, ktoré môžeme ako učitelia využívať pri príprave a realizácii vyučovacích hodín. Získala som skúsenosti s optimalizovaným využívaním ChatGPT pre edukačné účely, naučila som sa vytvárať efektívne prompty, porovnávať rôzne typy chatbotov, využívať Padlet ako priestor na interaktívnu prácu so žiakmi, a tvoriť hodnotiace nástroje pomocou veľkých jazykových modelov (LLM). Zaujali ma aj možnosti implementácie umelej inteligencie do formálneho a neformálneho hodnotenia žiakov a spôsoby, ako pretransformovať tradičné učivo do modernej a prístupnejšej formy.
Kurz hodnotím ako veľmi prínosný pre môj profesijný rast. Získané poznatky plánujem zdieľať s kolegami na škole a aktívne ich implementovať do výučby. Verím, že ich uplatnenie prispeje k väčšej individualizácii vzdelávania, lepšiemu využívaniu digitálnych nástrojov a vyššej motivácii žiakov. Účasť na kurze zároveň vnímam ako súčasť dlhodobej snahy našej školy smerovať k modernej, inkluzívnej a technologicky inovatívnej výučbe.
Ing. Valéria Čiamporová
Obsah tohto článku vyjadruje iba názor autora. Európska komisia nie je zodpovedná za akékoľvek použitie informácií v ňom obsiahnutých. Projekt bol spolufinancovaný programom Európskej komisie Erasmus+.