Postup pri riešení šikanovania

Akékoľvek informácie o šikanovaní je treba oznámiť rodičom, učiteľom, polícii!!!

Šikana sa rieši okamžite, akékoľvek podozrenie sa konzultuje s triednym učiteľom, výchovným poradcom, členom vedenia školy, špeciálnou inštitúciou akou je Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPP), pripadne s orgánmi Policajného zboru SR (PZ SR).

Informácie pre žiaka

Pamätaj si :

  • Neodsudzuj niekoho len preto, že je slabší, má nejaký handicap, iné názory, záujmy, jednoducho že je iný…
  • Neschvaľuj agresívne správanie svojich spolužiakov.
  • Nemlč, ak je niekto ponižovaný, neprizeraj sa nečinne, nebuď ľahostajný (to nie je to „žalovanie“).
  • Vedz, že všetko sa dá vyriešiť, keď to niekomu povieš.

Informácie pre rodiča

Ako spoznať šikanované dieťa :

  • Dieťa nemá kamarátov, nenavštevujú ho spolužiaci.
  • Nehovorí o tom, čo sa deje v škole.
  • Bojí sa ísť do školy, alebo zo školy, bolí ho brucho, má teplotu.
  • Výrazne sa mu zhoršil prospech.
  • Prichádza domov zašpinené, má poškodené šaty, modriny.
  • Udáva nepravdepodobné vysvetlenia.
  • Je smutné, depresívne, nechutí mu jesť.
  • Často si pýta peniaze, s výhovorkou, že niekto mu ich „ukradol“, podozrivo „stráca“ svoje veci.

Postup pri riešení šikanovania:

 

(1) Riaditeľ školy alebo ním poverená osoba zostavuje tím zamestnancov školy, ktorý navrhuje a zabezpečuje odborný postup pri riešení šikanovania.

(2) Riaditeľ školy alebo ním poverená osoba pri zisťovaní a preverovaní šikanovania najmä:

  1. zabezpečí bezodkladnú pomoc obetiam a ochranu obetí,
  2. zabezpečí dozor v triede, kde sa preveruje šikanovanie,
  3. vykonáva opatrenia na zabránenie možnej krivej výpovede agresora jeho izoláciou počas preverovania šikanovania,
  4. preveruje šikanovanie bezodkladne v čase, keď agresor nie je ešte dohodnutý na spoločnej výpovedi s obeťou, svedkami alebo inými osobami, ktoré na šikanovanie upozornili,
  5. zabezpečí, aby obeť nebola konfrontovaná s agresorom,
  6. zabezpečí zistenie vhodných svedkov a uskutočnenie individuálnych rozhovorov alebo konfrontačných rozhovorov so svedkami,
  7. uchováva dôkazy pri podozrení na kyberšikanovanie v spolupráci s koordinátorom informatizácie alebo externým expertom,
  8. kontaktuje vo vzťahu k obeti, agresorovi a svedkovi šikanovania:
  • zákonných zástupcov,
  • osoby, ktoré sa osobne starajú o dieťa,
  • zariadenie, v ktorom je žiak umiestnený na základe rozhodnutia súdu,
  • zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, v ktorom je žiak umiestnený.
  1. kontaktuje miestne príslušné centrum,
  2. zabezpečí použitie anonymnej dotazníkovej metódy,
  3. vedie písomné záznamy o riešení jednotlivých prípadov šikanovania,
  4. zabezpečí pri rozhovoroch prítomnosť najmenej dvoch pedagogických zamestnancov alebo odborných zamestnancov,
  5. ohlasuje príslušným útvarom Policajného zboru podozrenie na spáchanie priestupku alebo trestného činu. V prípade podozrenia na spáchanie trestného činu sa uvedené ohlasuje orgánom činným v trestnom konaní, t. j. policajtovi alebo prokurátorovi. V prípade podozrenia na spáchanie priestupku sa uvedené ohlasuje príslušnému okresnému úradu.

Pre školu to znamená okrem dodržiavania smernice :

  1. Zaistiť ochranu obetiam.
  2. Individuálny rozhovor s obeťou, môžu povedať, napísať, nakresliť, čo sa stalo.
  3. Individuálny rozhovor s agresorom, nech napíše, čo sa stalo.
  4. Prediskutovať s útočníkom čo sa stalo, ako porušil pravidlá správania.
  5. Nájsť vhodných svedkov /nikdy nekonfrontovať obeť a agresora!!!/.
  6. Kontaktovať rodičov, rozhovor osamote s rodičom obete a rodičom útočníka.
  7. Viesť o šikanovaní záznam s popisom mien, prostredia, času, spôsob, častosť, príčina, závery, postihy. Neuznávať falošné výhovorky o nehode, zo srandy, bola to iba hra a pod.
  8. Ak bolo dieťa zranené, vyfotografovať zranenia.
  9. Kontaktovať príslušné orgány
  10. Naučiť dieťa obranné stratégie.
  11. Využiť anonymný dotazník.

 

Opatrenia na riešenie situácie:

Pre obete:

  1. možno odporučiť rodičom obetí spoluprácu s CPP, vyhľadať odbornú pomoc;
  2. zorganizovať skupinový program riaditeľom školy v spolupráci s CPP
  3. zvýšiť informovanie rodičov.

 

Pre agresorov:

  1. odporučiť rodičom vyhľadať odbornú pomoc;
  2. výchovné opatrenia: napomenutie a pokarhanie triednym učiteľom, riaditeľom školy zníženie známky zo správania, výchovná komisia;
  3. preloženie žiaka do inej triedy;
  4. odporučenie rodičom na dobrovoľný diagnostický pobyt v diagnostickom centre , oznámenie na úrad práce, oznámenie polícii, ak je podozrenie zo spáchania priestupku alebo trestného činu.

 Záver:

Pri podozrení na šikanovanie dôsledne spolupracovať s rodinou obete i rodinou útočníka.

Dodržiavať taktný prístup a zachovanie dôvernosti informácií.

Spolupracovať s CPP.

Spolupracovať s Policajným zborom a ÚPSVaR.

Dôsledne zamedziť akejkoľvek forme násilia, týrania a zneužívania detí a dbať na kriminálnu prevenciu detí a mládeže.