GRAMATIKA
- Charakterizujte výkladový slohový postup. Definujte výklad ako slohový útvar. Definujte pojmy citát, parafráza a bibliografický odkaz.
- Definujte pojmy štylistika, jazykový štýl, objektívne a subjektívne štýlotvorné činitele, slohový postup, slohový útvar, slohový žáner.
- Charakterizujte opisný slohový postup (druhy opisu). Definujte pojem charakteristika (druhy charakteristiky).
- Charakterizujte morfológiu ako jazykovednú disciplínu, definujte ohybné slovné druhy a povedzte, aké gramatické kategórie sa pri nich určujú.
- Charakterizujte indoeurópsky prajazyk. Rozdeľte indoeurópske jazyky (príklady). Ktorý jazyk sa stal predchodcom slovanských jazykov. Rozdeľte slovanské jazyky (príklady).
- Definujte pojem veta, vetosled a slovosled. Rozdelenie viet podľa modálnosti/obsahu, zloženia, členitosti a charakterizujte ich.
- Charakterizujte rečnícky štýl.
- Urobte prehľadný výklad o vývine spisovnej slovenčiny. Podrobnejšie kodifikácia – A. Bernoláka, Ľ. Štúra a M. Hattalu.
- Charakterizujte proces učenia a definujte faktory ovplyvňujúce učenie. Definujte pojem informácia. Charakterizujte zdroje informácií a spôsoby ich spracovania.
- Vymenujte a vysvetlite slovotvorné postupy, prostredníctvom ktorých sa v slovenčine obohacuje slovná zásoba.
- Charakterizujte interview ako slohový útvar, zaraďte ho do slohového postupu a jazykového štýlu.
- Charakterizujte diskusný príspevok. Povedzte, aký cieľ a kompozíciu má diskusný príspevok. Uveďte, ktoré slohové postupy uplatňujeme v diskusnom príspevku.
- Charakterizujte žiadosť a motivačný list. Zaraďte ich do jazykového štýlu. Charakterizujte štruktúru žiadosti a motivačného listu.
- Charakterizujte hovorový štýl.
- Definujte pojem slovník. Vymenujte druhy jazykovedných slovníkov (charakterizujte).
- Urobte výklad o textovej (nadvetnej) syntaxi. Vysvetlite, čo znamená členenie textu a odstupňovanie textu.
- Charakterizujte administratívny štýl.
- Definujte pojmy syntax, syntagma. Charakterizujte druhy skladov. Vymenujte hlavné a vedľajšie vetné členy.
- Vysvetlite podstatu umeleckého jazykového štýlu.
- Definujte slovo a vysvetlite jeho funkciu. Analyzujte slovnú zásobu a jej členenie.
- Charakterizujte publicistický štýl.
- Zaraďte súkromný list k jazykovému štýlu. Vysvetlite rozdiel medzi písanými žánrami súkromného a administratívneho styku.
- Charakterizujte úvahu ako slohový útvar.
- Charakterizujte rozprávací slohový postup. Uveďte druhy rozprávania a kompozičné princípy, ktoré v ňom môžete uplatniť. Vysvetlite kompozíciu umeleckého rozprávania
- Charakterizujte neohybné slovné druhy. Zdôvodnite, prečo ich voláme neohybné.
- Charakterizujte náučný štýl.
- Charakterizujte komunikáciu a druhy komunikácie. Vysvetlite komunikačný reťazec.
- Definujte pojmy fonetika a fonológia. Vysvetlite systém slovenských hlások. Zdôvodnite princípy znelostnej asimilácie.
- Vysvetlite pojmy ortoepia, ortografia a charakterizujte prozodické vlastnosti reči. Vysvetlite pravidlo o rytmickom krátení.
- Charakterizujte štruktúrovaný životopis, úradný životopis a beletrizovaný životopis. Zaraďte ich do jazykových štýlov. Charakterizujte štruktúru životopisu.
LITERATÚRA
- Charakterizujte funkciu rozprávača v literárnom texte. Vymenujte a charakterizujte typy rozprávačov.
- G. Tajovský – Maco Mlieč, J. D. Salinger – Kto chytá v žite
- Vysvetlite podstatu voľného verša. Charakterizujte pluralitu básnických smerov medzivojnového obdobia v slovenskej poézii.
- B. Lukáč – Paradoxon, R. Dilong – Za múrom kláštora, R. Fabry – Uťaté ruky, J. Smrek – Cválajúce dni
- Charakterizujte znaky stredovekej a staroslovienskej literatúry. Definujte pojmy legenda a hymnus. Zhodnoťte, aký vplyv mala byzantská misia na život Slovanov.
Konštantín – Proglas, Kliment – Život Konštantína
- Charakterizujte román a jeho znaky, vymenujte druhy románov. Vysvetlite rozdiel medzi spoločenským a psychologickým románom.
- C. Hronský – Jozef Mak, M. Kukučín – Dom v stráni
- Vysvetlite podstatu veselohry a komédie, charakterizujte ich hrdinu a jazyk. Priblížte obdobie zrodu slovenskej divadelnej veselohry.
- Palárik – Zmierenie …, Molier – Lakomec
- Charakterizujte literárne obdobie, v ktorom autori nielen napodobňovali antické diela, ale aj postupne zobrazovali prirodzený radostný vzťah človeka k pozemskému životu.
- Shakespeare – Hamlet, F. Petrarca – Sonety pre Lauru
- Charakterizujte svetovú literatúru po r. 1945. Priblížte tvorbu existencializmu, beat generation, neorealizmu, magického realizmu.
- Kerouac – Na ceste, A. Moravia – Rimanka, G. G. Marqueze – Sto rokov samoty, J. P. Sartre – Múr
- Charakterizujte epos ako najstarší žáner veršovanej epiky. Interpretujte kompozíciu eposu. Stručne priblížte literárne obdobie, z ktorého pochádzajú najstaršie eposy.
Epos o Gilgamešovi, Homér – Iliada
- Definujte časomerný prozodický systém a demonštrujte ho. Charakterizujte obdobie, v ktorom sa tento systém v slovenskej literatúre uplatňoval.
- Hollý – Svatopluk, J. Kollár – Slavy dcera
- Definujte pojmy sonet, symbol, alegória a protiklad. Povedzte štruktúru sonetu. Priblížte literárne obdobie, v ktorom sa používali symboly.
- Petrarca – Sonety pre Lauru, P. O. Hviezdoslav – Krvavé sonety, I. Krasko – Zmráka sa, S. H. Vajanský – Slovenčina
- Charakterizujte absurdnú drámu a jej znaky.
- Becket – Čakanie na Godota, M. Lasica a J. Satinský – Soirée
- Definujte pojem lyrika a charakterizujte jej znaky. Povedzte základné rozdiely medzi ľúbostnou, spoločenskou, didakticko-reflexívnou a duchovnou lyrikou.
- Sládkovič – Marína, I. Krasko – Jehovah, H. Gavlovič – Velmi je hlúpy, kdo vlast svou tupí, J. Silan – Rebrík do neba
- Charakterizujte pojmy epická poézia (lyrickoepická) a balada.
- O. Hviezdoslav – Hájnikova žena, J. Kráľ – Zakliata panna vo Váhu a divný Janko
- Definujte fantastickú literatúru. Definujte pojmy utópia, sci-fi prózu a fantasy. Uveďte spoločné a rozdielne znaky rozprávky a fantastickej literatúry.
- Orwell – 1984, K. Čapek – Válka s Mloky, J. Rowlingová – Harry Potter,
- Definujte sylabický prozodický systém a demonštrujte ho na vybranej ukážke. Charakterizujte obdobie slovenskej romantickej literatúry.
- Botto – Smrť Jánošíkova, S. Chalupka – Mor ho!
- Definujte detektívny román, vymenujte jeho znaky. Popíšte najčastejší model kompozičného usporiadania detektívky. Charakterizujte vnútorný monológ.
- Christie – Vraždy podľa abecedy, F. M. Dostojevskij – Zločin a trest
- Charakterizujte tragickú drámu a jej hrdinu. Vysvetlite pojem katarzia.
Sofokles – Antigona, I. Stodola – Bačova žena
- Vysvetlite pojem totalita. Charakterizujte znaky socialistického realizmu a uveďte spôsoby literárneho odporu voči nemu.
- Mňačko – Ako chutí moc, P. Jilemnický – O dvoch bratoch, z ktorých prvý druhého vôbec nepoznal
- Definujte pojem dráma. Charakterizujte vonkajšiu a vnútornú kompozíciu divadelnej hry. Definujte pojmy jednoaktovka, inscenácia, monológ, dialóg, replika, autorská poznámka, herec, režisér a dramaturg.
- G. Tajovský – Statky-zmätky, W. Shakespeare – Rómeo a Júlia
- Definujte poviedku a charakterizuj obdobie, v ktorom bola poviedka dominantným žánrom.
- Kukučín – Keď báčik z Chochoľova umrie, J. G. Tajovský – Mamka Pôstková
- Prezentujte ucelený pohľad na život a dielo Ľudovíta Štúra.
- Charakterizujte obdobie po 2. svetovej vojne a spôsoby spracovania reality v slovenskej literatúre (obraz 2. svetovej vojny, SNP a židovská tematika).
- Jašík – Námestie svätej Alžbety, A. Bednár – Sklený vrch, I. Bukovčan – Kým kohút nezaspieva
- Charakterizujte novelu a chronologický kompozičný postup.
- S. Timrava – Ťapákovci, F. Švantner – Malka
- Definujte pojem stratená generácia. Vysvetlite stvárnenie 1. svetovej vojny v medzivojnovej svetovej próze. Rollad – Peter a Lucia, E. M. Remarque – Na západe nič nové
- Charakterizujte prózu naturizmu. Vysvetlite princíp reťazového kompozičného postupu.
- Chrobák – Drak sa vracia, M. Figuli – Tri gaštanové kone
- Vysvetlite podstatu a postavenie ženy v literatúre. Analyzujte 2 ľubovoľné literárne diela , v ktorých podľa vás vystupuje výrazná ženská postava.
- M. Tolstoj – Anna Kareninová, A. Bednár – Kolíska, B. S. Timrava – Ťapákovci
- Vysvetlite pojmy avantgarda, pásmo, automatický text. Analyzujte tvorbu avantgardných autorov a stručne charakterizujte avantgardný smer, do ktorého patria.
- Appolinaire – Pásmo, V. Nezval – Abeceda, T. Tzara. A. Breton – Za krásneho prísvitu
- Analyzujte diela ľubovoľných autorov z regiónu, v ktorom žijete. Charakterizujte, akými prvkami typickými pre váš región, sa autori pri svojej tvorbe inšpirovali.
- Sládkovič – Detvan, B. S. Timrava – Ťapákovci, J. C. Hronský – Jozef Mak + detská literatúra
- Charakterizujte ľudovú slovesnosť, jej vývin, jednotlivé žánre.
- Definujte pojmy umenie, literatúra a literárna veda. Charakterizujte druhy literatúry. Vysvetlite rozdiely medzi lyrikou a epikou, charakterizujte ich žánre.
- Válek – Jablko, P. Jaroš – Tisícročná včela, S. Štepka – Jááánošík