Žiaci 4. ročníka Obchodnej akadémie absolvovali záverečné podujatie v rámci nášho programu Euroscola 2025. Hosťom bol JUDr. Andrej Poruban, PhD., odborný asistent na Katedre verejnej správy a regionálnej ekonomiky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka v Trenčíne. Vo svojej pedagogicko-výskumnej činnosti sa venuje problematike správneho a pracovného práva v podmienkach SR a EÚ.
Pripravil pre našich žiakov mimoriadne zaujímavý program, na naplnenie ktorého ani nestačil čas, ktorý sme preňho vyčlenili. Na úvod spoločne so žiakmi analyzoval plusy a mínusy z ich pracovných skúseností. Zdanlivo jednoduchá aktivita bola východiskom pre druhú časť programu, ktorá spočívala v analýze vybraných problémov z oblasti práce a ľudských zdrojov. Ide o dôležité problémy, ktorým sa v nasledujúcom období bude venovať aj Európsky parlament s cieľom zlepšiť pracovné podmienky občanov EÚ.
Žiaci sa v skupinách venovali nasledovným otázkam – neplatené stáže v podnikoch, telepráca a právo na „odpojenie“, psycho-sociálne riziká práce a duševné zdravie zamestnancov, boj proti násiliu a šikanovaniu na pracovisku. Žiaci pristúpili k svojim témam veľmi zodpovedne a nielen identifikovali problémové oblasti, ale navrhli aj riešenia problémov.
Za najvážnejší problém zvolili násilie a šikanovanie na pracovisku. Považovali za dôležité, aby bol na každom pracovisku odborník, ktorému sa zamestnanci môžu zdôveriť a tiež, aby zamestnávateľ tieto signály nezľahčoval, ale okamžite ich riešil. Za efektívne riešenie považovali tiež organizáciu aktivít na upevňovanie vzťahov na pracovisku a vhodné vzdelávanie s odborníkmi.
Na túto tému nadviazal tím zaoberajúci sa duševným zdravím. Za dôležité považuje dodržiavanie pracovného času a pracovné porady týkajúce sa presného zadelenia práce. Aj oni otvorili otázku školení a terapií s odborníkmi a otvorenú komunikáciu na pracovisku, ktorá prináša dôveru medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
Skupina zodpovedná za teleprácu kládla dôraz na jasné určenie pracovného času a pracovných podmienok. Za účelom ochrany psychickej pohody zamestnancov považovali za dôležité určenie presných hraníc, kde končí pracovný a začína súkromný život. Dôležitý je tiež „digitálny detox“ a odpojenie od firemného servera po určitej dobe.
Na záver sme sa venovali téme neplatených stáží. Žiaci sa zhodli, že je potrebné zaviesť aspoň určitú formu refundácie nákladov vo forme preplácania cestovného či stravy alebo poskytnutia certifikovaných kurzov.
Žiaci preukázali veľmi dobré kompetencie v oblasti kritického myslenia a kreativity pri tvorbe návrhov. Veľká vďaka patrí aj lektorovi, ktorý ich dokázal motivovať a usmerňoval diskusiu a tvorbu návrhov.