Štvrtáci diskutovali o zapojení do rozhodovacích procesov EÚ

V pondelok 25. novembra sa žiaci 4. ročníka zúčastnili interaktívnej diskusie, ktorá bola zameraná na zapojenie mladých ľudí a znevýhodnených skupín obyvateľstva do rozhodovacích procesov Európskej únie. Táto aktivita bola navrhnutá s cieľom simulovať reálne debaty, formulovať odporúčania a hľadať riešenia, ako zlepšiť účasť rôznych skupín v spoločenskom živote a demokratických procesoch.
Podujatie moderovala Eva Mihočková – šéfredaktorka portálu Zahraničná politika od septembra 2021. Ako novinárka začala pracovať v STV v roku 1998 a odvtedy postupne pôsobila v redakciách televízií TA3, RTVS, portálu Euractiv.sk a týždenníkov Plus7dní a Trend. Okrem SFPA spolupracuje aj s Nadáciou Zastavme korupciu.
Cieľom diskusie bolo pripraviť návrhy, ktoré by zvýšili za mladých ľudí, seniorov a znevýhodnených skupín do života spoločnosti a rozhodovania na EÚ. Študenti boli rozdelení do dvoch tímov s odlišnými pohľadmi na danú tému. Prvá skupina, reprezentujúca mladých ľudí, zdôraznila nevyhnutnosť vyššieho zapojenia skupiny spolu so seniormi a znevýhodnenými osobami. Na druhej strane skupina zastupuje prosociálne orientované vlády argumentovala, že prioritou by malo byť zabezpečenie sociálnych istôt a udržateľnosti systému, pričom upozornila na finančnú náročnosť spojenú s vyššou mierou integrácie.
Diskusia prebiehala v niekoľkých etapách. Po predstavení moderátorka predstavila a zdôraznila význam inklúzie v politických procesoch, nasledovala prezentácia stanovísk oboch skupín. Potom sa žiaci zapojili do moderovanej debaty, v ktorej konfrontovali svoje názory, odpovedali na otázky a hľadali spoločnú reč. Obe strany zdôraznili potrebu zvýšiť zastúpenie verejnosti na rozhodovacích procesoch – či už na lokálnej alebo celoeurópskej úrovni.
Aktivita bola ukončená zhrnutím hlavných myšlienok a pripomenutím, že prepojenie všetkých vrstiev spoločnosti je základom fungujúcej demokracie. Diskusia pomohla žiakom lepšie pochopiť komplexnosť sociálnych a politických otázok a zároveň si precvičiť argumentačné zručnosti a tímovú prácu. Táto diskusia ukázala, ako možno účinne doplniť vzdelávanie s rozvojom kritického myslenia a občianskej zodpovednosti. Veríme, že podobné aktivity budú motivovať našich žiakov k aktívnemu zapojeniu do života spoločnosti.